نمایش نوار ابزار

خودپرداز بدون کارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نادر سیدکلالی، کامیار رئیسی فر

امروزه برخی بانک‏ها به سمت خودپردازهایی رفته ‏اند که بدون استفاده از کارت، قابلیت ارائه خدمات بانکی به مشتریان را داشته باشند. در این تکنولوژی، افراد با استفاده از برنامه موبایل بانک خود میزان برداشت از خودپرداز را مشخص می‏ کنند. سپس کدی از طرف بانک بر روی گوشی خود دریافت می‏ کنند، که با دستگاه خودپرداز آن را اسکن می ‏کنند، و در نتیجه مشتریان می‏ توانند مبلغ تعیین شده را دریافت کنند. این تکنولوژی استفاده از خدمات خودپردازها را هم سریع‏تر و هم ایمن ‏تر می ‏سازد. با استفاده از چنین خدماتی، بخش زیادی از سرقت‏ هایی که از خودپردازها صورت می‏ گیرد، ناکام خواهد ماند.

atm

یکی از شرکت‏ های فعال در زمینه توسعه‏ فناوری ‏های نوین بانکی، شرکت هندی FINO است. هدف این شرکت ارائه راه‏ حل‏ های نوین بانکی الکترونیک به افرادی در نواحی شهری، روستایی و حومه است، که از دسترسی به خدمات بانکی رایج برخوردار نیستند. این شرکت راه‏ حل ‏های خدمات الکترونیک بانکداری متنوعی را به بانک‏ها ارائه می‏ کند، از جمله:

ثبت ‏نام جهت افتتاح حساب؛ جمع ‏آوری اطلاعات دموگرافیک مورد نیاز، اثرانگشت، عکس و سایر جزئیات لازم؛ تهیه و پردازش فرم‏ های الکترونیک؛ و افتتاح حساب؛ صدور کارت‏های هوشمند شخصی، که فرد با دسترسی به آن می ‏تواند از طیف وسیعی از خدمات بانکداری استفاده کند.

ویژگی متمایز خدمات این شرکت عبارتند از:

  • کانال تحویل سریع و اثربخش جهت ارائه خدمات بانکی به شهروندانی که به نحوی از دسترسی به خدمات بانک‏ ها محروم بوده‏ اند
  • مدیریت بهتر اطلاعات، به سبب جمع‏ آوری اطلاعات از همان ابتدا در قالب الکترونیک
  • نظارت بهتر بر تراکنش ‏های بانکی و ممانعت از اقدامات متقلبانه با استفاده از تکنولوژی ‏های بیومتریک
  • ارائه یک نقطه تحویل خدمت برای خدمات متنوع بانکی

برای نمونه، کیت ثبت‏ نامی که این شرکت ارائه می ‏کند، حاوی این اقلام است: اسکنر اثر انگشت، یک وب‏ کم با رزولوشن بسیار بالا، و یک پد برای امضا، که به یک کامپیوتر شخصی یا لپ‏ تاپ متصل می ‏شوند. با استفاده از کیت ثبت نام، تصویر فرد متقاضی با کیفیت بسیار بالا گرفته می ‏شود، امضای دیجیتال فرد اخذ می ‏شود، اثر هر ۱۰ انگشت وی گرفته می ‏شود، داده‏ های دموگرافیک او نیز برای ذخیره در پایگاه داده اخذ می ‏شوند. دسترسی به این داده ‏ها پس از تکمیل برای کارمندان اداری بانک فراهم می‏‏ شود، و آنها برای متقاضی حساب افتتاح می‏ کنند.

سپس این اطلاعات به تراشه ‏ای که بر روی کارت ‏های بانکی قرار دارد منتقل می ‏شود، و در زمان کوتاهی برای فرد کارت بانکی صادر می ‏گردد. اطلاعات بیومتریک فرد در کنار شماره‏‏ کارت بانکی وی، امکان پرداخت از طریق دستگاه ‏های پایانه فروش را فراهم می‏ کند. فرد پس از ورود شماره‏ کارت در دستگاه PoS و تطبیق اطلاعات بیومتریکش، امکان پرداخت را پیدا می‏ کند.

دیدگاه ها