نمایش نوار ابزار

نوآوری در افتتاح حساب

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نادر سیدکلالی، کامیار رئیسی فر

یکی از مهم ‏ترین چالش ‏های پیش روی بانک ‏ها، رویه کُند افتتاح حساب در شعب است. قوانین بانکداری، بانک‏ ها را ملزم می ‏کنند پیش از افتتاح حساب رویه احراز هویت مشتریان را طی کنند، که در اصطلاح به آن KYC گفته می ‏شود. حال، اگر تکنولوژی ‏های نوین بتوانند به شکلی در این رویه تسریع ایجاد کنند، می ‏توانند زمان افتتاح حساب را کاهش داده و انجام آن را ساده ‏تر سازند.

نوآوری در Andera

یکی از نوآوری‏ هایی که تکنولوژی موبایل امکان تحقق آن را فراهم ساخته، افتتاح حساب از طریق موبایل است. برای مثال، شرکت Andera چنین جمله ‏ای را سرلوحه‏ فعالیت‏هایش در خصوص توسعه پلتفرم‏ های تکنولوژیک برای افتتاح حساب از طریق موبایل قرار داده است: موبایل ‏های اشخاص، شعب جدید بانک‏ها هستند. این شرکت در سال ۲۰۰۴، نخستین پلت‏فرم آنلاین افتتاح حساب توسط مشتریان را بدون حضورفیزیکی در شعب بانک ایجاد کرد. تعداد بانک ‏های استفاده کننده از خدمات افتتاح حساب از طریق موبایل در ۲۰۰۹، ۳۰۰ و در ۲۰۱۲، ۵۰۰ بانک بوده و این روند در حال گسترش و افزایش است. فرایند افتتاح حساب در این پلت‏فرم، مواردی نظیر جمع ‏‏آوری داده ‏ها و اطلاعات مشتری، احراز هویت، و نهایتاً افتتاح حساب و راه‏ اندازی آن را در برمی‏ گیرد.

افتتاح حساب ‏های آنلاین و مدیریت آن ها، تنها بخشی از فایده استفاده از پلت‏فرم ‏های فوق‏ الذکر است. مدیریت به‏نگام اطلاعات حساب‏ها و تراکنش‏های مشتریان، از دیگر مزایایی است که استفاده از تکنولوژی ‏های نوین برای بانک‏ها به ارمغان آورده است. به علاوه، نتایج پژوهش‏ ها نشان می ‏دهد افتتاح کنندگان آنلاین حساب‏ ها، هم جوان‏ترند و هم ثروت‏مندتر! همچنین بدیهی است که این افراد تمایل بیشتری به استفاده از خدمات موبایل بانک دارند، و در نتیجه هزینه ‏های کمتری به بانک تحمیل خواهند کرد.

online-account

از مزایای استفاده از تکنولوژی موبایل در افتتاح حساب، می‏ توان به این موارد اشاره کرد: گسترش دامنه مشتریان بانک، فراتر از افرادی که به شعب فیزیکی دسترسی دارند؛ سهولت بیشتر برای مشتریان؛ کاهش هزینه‏ ها؛ و جذب مشتریان سودآورتر (که هم جوان‏ترند، هم ثروت‏مندتر، هم دارای تحصیلات بالاتر و هم متمایل به استفاده از سایر خدمات غیرحضوری).

دیدگاه ها