نمایش نوار ابزار

در چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک چه گذشت؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.5]

چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. این کنفرانس در روزهای سه ­شنبه و چهارشنبه مورخ ۱۶ و ۱۷ آذرماه ۱۳۹۵ در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با حضور مدیران کشور و محققان حوزه مدیریت استراتژیک برگزار گردید. رئیس این کنفرانس دکتر علی دیواندری، دبیر علمی کنفرانس دکتر علی حیدری و دبیر اجرایی کنفرانس دکتر نادر سیدکلالی بودند.

در آغاز این کنفرانس، دکتر طهمورث حسنقلی پور رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به شرکت کنندگان خوش آمد گفت و سپس دکتر علی دیواندری به عنوان رئیس این کنفرانس سخنرانی کرد. در ادامه محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به سخنرانی پرداخت.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با تأکید بر لزوم نهادینه سازی تفکر استراتژیک در جامعه گفت: اکنون وقت آن است که محافل علمی کشور به این سوال پاسخ دهند که چگونه می توان تفکر استراتژیک را در سطوح مختلف جامعه نهادینه کرد و مدیرانی تربیت کرد که استراتژیک بیاندیشند. رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران توجه به مساله مدیریت استراتژیک در این مقطع زمانی را بسیار ضروری قلمداد کرد و گفت: هم اکنون شاهد ناهماهنگی­ هایی در سازمان­های کشورمان هستیم که باعث شده عملکرد آن­ها تضعیف شود.

در ادامه کنفرانس، دکتر علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با ‎اشاره به برخی مشکلات در تجارت و بازرگانی گفت: بهترین راه حل برای مساله رقابت پذیری در تولید و خدمات ایران نوآوری در مدل های کسب و کار است. ‎وی با بیان اینکه امروزه رقابت­ پذیری وارد دوران  جدیدی شده است، گفت: معیارهای قدیمی جای خود را به بحث های جدید داده ­اند و بسیاری از محصولات قدیمی دیگر در بازار جذب نمی ­شوند، ضمن اینکه راهکارهای سنتی نیز دیگر توان پاسخگویی به شرایط جدید را ندارند و در صورتی که درک درستی از شرایط نداشته باشیم، ضربه می خوریم.

dr-divandari

دکتر علی دیواندری

دیواندری تصریح کرد: امروزه فضای کسب و کارها در دنیا فعال و پویاست؛ علمای مدیریت استراتژیک نه تنها اعتقاد دارند که آینده قابل پیش بینی نیست بلکه حتی می گویند نمی توان تحلیل درستی از گذشته داشت. امروزه کسانی که علم مدیریت استراتژیک را دنبال می کنند بر رویکردهای شناختی، رفتاری، نیروی انسانی و مسائل فرهنگی تاکید دارند. ‎وی در پایان سخنان خود به موضوع بازآفرینی کسب و­کارها اشاره کرد و گفت: برای بازآفرینی مدل­های کسب­ و­کار باید چابک­سازی، دسترسی به منابع و پیاده­ سازی موفق در دستور کار قرار بگیرد.

در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت از مذاکره با کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا خبرداد و گفت: موافقتنامه تجارت ترجیحی با این کشورها شاید تا یکی دو ماه آینده به امضا برسد. محمدرضا نعمت زاده که در چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، در محل تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران سخن می­گفت افزود: پس از امضای موافقنامه تجارت ترجیحی با مجمع اقتصادی اوراسیا، به سمت تجارت آزاد با این کشورها حرکت خواهیم کرد. تجارت ترجیحی میان ایران و کشورهای اوراسیا برای ما بسیار اهمیت دارد و امیدواریم در آینده چنین روابطی را با اتحادیه اروپا نیز اجرایی کنیم.

nematzade

مهندس نعمت زاده

وی ادامه داد: بزرگترین سرمایه یک بنگاه و یک کشور اعتماد دیگران است؛ سرمایه ما ساختمان و دارایی هایی از این دست نیست بلکه سرمایه ما اعتمادی است که در میان مخاطبان خود ایجاد کرده ایم. وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت استراتژیک پرداخت و اضافه کرد: نخستین قدم مدیریت استراتژیک، شناسایی وضع موجود درونی و شناخت محیط خارجی است. او اضافه کرد: اگر می خواهیم برنامه استراتژیک موفقی داشته باشیم، باید از تجارب خود و دیگران بهره گیری کنیم، اهداف کلی را مشخص و اولویت ها را در این اهداف مشخص کنیم؛ علاوه بر این­ها، نوآوری، جامع نگری و دوراندیشی نیز باید در تدوین برنامه استراتژیک مورد توجه قرار گیرد. وی مسوولیت ­پذیری را از دیگر الزامات مدیریت استراتژیک عنوان کرد و گفت: مدیری که مسوولیت نپذیرد مدیر نیست؛ مدیر باید درست فکر کند، به موقع اقدام کند و پای تصمیمش بیایستد.

وزیر صنعت در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد که در چنین نشست های علمی، جایگاه اعتدال در مدیریت مورد بررسی قرار گیرد و به این پرسش پاسخ داده شود که «چگونه می توان مدیریتی جامع را به وجود آورد که بر اساس آن، مدیران در مسیر اعتدال حرکت کنند؟

در بخش دوم از برنامه صبح نخستین روز برگزاری چهارمین کنفرانس بین­ المللی مدیریت استراتژیک، چهار سخنران دیگر به ارائه سخنرانی پرداختند و یک کارگاه آموزشی برگزار گردید.استفن هید، دیوید وایت­فود- دکتر علیرضا قنادان، دکتر ایمان حاجی­ زاده و دکتر نیما گروسی مختارزاده سخنرانان این بخش بودند. دکتر مهدی محمدی در کارگاه آموزشی استراتژی­های تجاری سازی در شرکت های نوپا بیان کرد: نوآوری تنها با خلاقیت به جلو نمی رود زیرا که ایده  ها باید به  محصول تبدیل شوند و به این منظور ضروری است که به منابع مختلفی دسترسی داشته باشیم. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد که رابطه مستقیمی بین نوآوری و توسعه فعالیت شرکت ها وجود دارد و در عین حال افزود: براساس آمارهای موجود از کسب­و­کارهای جدید در بازار آمریکا، از هر ۱۰۰ طرح ابداعی، تنها ۳ تا ۵ محصول وارد بازار و پذیرفته می­شوند.

بخش عصر روز نخست چهارمین کنفرانس بین­ المللی مدیریت استراتژیک در برگیرنده ۲ مورد سخنرانی، پنل نفت و کارگاه آموزشی بود. سخنرانان این بخش شامل دکتر سیدمحمد اعرابی و پروفسور فرخ صفوی بودند، پنل نفت با حضور اساتید و مدیران صنعت نفت کشور تشکیل شد، و کارگاه تخصصی سنجش تفکر استراتژیک توسط دکتر نادر سیدکلالی برگزار شد.

سخنران دیگر این بخش، پروفسور فرخ صفوی در مورد اجرای استراتژی در محیط ایران گفت: اجرای سیاست بسیار با اهمیت­ تر از تدوین سیاست است؛ مدیران می­توانند در یک اتاق دربسته با استفاده از آمارهای دریافتی سیاستگذاری کنند اما اجرا و پیاده کردن سیاست­ها پیچیدگی­های زیادی دارد.

دکتر سید محمد اعرابی سخنران دیگر نخستین روز کنفرانس بود که در سخنرانی خود به موضوع «ناسازنماهای مدیریت استراتژیک» پرداخت.

dr-arabi

دکتر سیدمحمد اعرابی

در پنل نفت که با حضور سعید قوام­پور، جناب آقای آل ­آقا، دکتر رضا بندریان و پروفسور فرخ صفوی برگزار شد نیز درخصوص مسائل امروز صنایع نفت،  گاز و پتروشیمی در ایران گفتگو شد.

در حاشیه این نشست سعید قوام­پور، مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت گفت: نیاز صنایع نفت و گاز به سرمایه­ گذاری خارجی برای سال ۱۳۹۶ حدود ۴۱ میلیارد دلار است. وی افزود: بخشی از این سرمایه را باید هزینه کرد تا سطح تولید کنونی نفت را حفظ کنیم. وی با اشاره به تصمیم اخیر اوپک برای افزایش صادرات نفت ایران به سطح قبل از تحریم­ها گفت: این تصمیم اوپک باعث می­شود که در سال آینده بیش از ۱۰ میلیارد دلار به درآمدهای نفتی ایران افزوده شود.

همچنین در عصر نخستین روز از چهارمین کنفرانس بین­ المللی مدیریت استراتژیک، کارگاه اجرای استراتژی با استفاده از شبیه ­سازی کسب­ وکار و کارگاه سنجش تفکر استراتژیک برگزار شد. در کارگاه سنجش تفکر استراتژیک که توسط دکتر نادر سیدکلالی، مدرس مدیریت استراتژیک، برگزار شد، مفهوم تفکر استراتژیک و ویژگی­های استراتژیست­ها تشریح شد. براساس مباحث طرح شده توسط دکتر نادر سیدکلالی، قابلیت تفکر استراتژیک می تواند به بهبود عملکرد فردی و سازمانی منجر شود و کسب و کارهای امروز برای موفقیت نیازمند مدیرانی هستند که بتوانند استراتژیک بیاندیشند و عمل کنند. در ادامه این کارگاه، ایشان تفکر استراتژیک را قابلیتی شناختی برشمرد که با بهره ­گیری از روش­های مناسب قابل تقویت است. در حاشیه این کارگاه قابلیت تفکر استراتژیک شرکت­کنندگان مورد سنجش قرار گرفت.

Dr Nader Seyed Kalali- Strategic Thinking Workshop

دکتر نادر سیدکلالی، کارگاه سنجش تفکر استراتژیک

دومین روز از چهارمین کنفرانس بین ­المللی مدیریت استراتژیک با برگزاری پنل مالی شروع به کار کرد. در این پنل اساتید و صاحبنظرانی ازجملهدکتر علی دیواندری، دکتر بت­شکن، دکتر غلامپور، دکتر کیماسی و دکتر نادی قمی شرکت داشتند. دکتر علی دیواندری در این پنل که با عنوان نوآوری در مدل­های کسب ­و­کار صنعت خدمات مالی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در کشور درباره آن خلأ وجود دارد، نوآوری در صنعت خدمات مالی است. وی به قدمت ۸۰ ساله صنعت بانکداری و خدمات مالی در کشور اشاره کرد و افزود: اقتصاد کشور در طول سال­های گذشته بیشتر مبتنی بر بانک­ها بوده و بازار سرمایه، تامین سرمایه ­ها و بیمه ­ها به تدریج شکل گرفته ­اند. در ادامه دکتر مسعود کیماسی در زمینه بانکداری اجتماعی و نقش رسانه ­های اجتماعی در ارزش ­آفرینی سخن گفت. کارگاه آموزشی طراحی مدل کسب­ وکار که توسط دکتر محمد ابویی برگزار شد بخش دیگر برنامه صبح دومین روز از کنفرانس بین­ المللی مدیریت استراتژیک را تشکیل می­ داد.

photo_2016-12-16_16-08-13

پنل مالی

در بخش دوم از برنامه صبح دومین روز کنفرانس بین­ المللی مدیریت استراتژیک، دکتر آقازاده، دکتر حاجی­ پور، دکتر لشکربلوکی و دکتر حاجی ­حیدری به ارائه سخنرانی پرداختند. همزمان با این سخنرانی­ها، پنل خودرو با حضور صاحبنظرانی مانند دکتر مسکریان حقیقی، دکتر علیمرادلو، دکتر عبدالرضا فهیمی و مهندس رضا رضائی برگزار شد. پانل ارائه مقالات نیز باحضور دانشجویان و اساتید مدیریت به طور همزمان برگزار گردید. در این نشست، پروفسور سو، استاد اقتصاد دانشکده بازرگانی دانشگاه هنگ­ کنگ از جمله شرکت کنندگانی بود که به ارائه یافته ­های خود پرداخت.

در نوبت عصر کنفرانس، پروفسور جعفر جعفری، استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا و از صاحبنظران گردشگری جهان سخنرانی کرد. سپس دکتر حمید ضرغام در زمینه راهبردهای گردشگری سخن گفت. در پنل گردشگری نیز پروفسور جعفری، دکتر ضرغام، دکتر آقازاده و دکتر انصاری به بحث و گفتگو درباره راهبردهای توسعه صنعت گردشگری در کشور پرداختند.

photo_2016-12-10_18-25-00

دکتر علی حیدری، پروفسور جعفری، مهندس نعمت زاده، دکتر حسنقلی پور

در بخش اختتامیه کنفرانس، دکتر علی حیدری، عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و دبیر علمی چهارمین کنفرانس بین­ المللی مدیریت استراتژیک به ارائه سخنرانی پرداخت. ایشان به پیشرفت­های صورت گرفته در چهارمین کنفرانس در مقایسه با کنفرانس­های سال­های پیش اشاره کرد و از تلاش­های انجام ­شده برای بین المللی شدن و افزایش کیفیت کنفرانس سخن گفت. براساس توضیحات ایشان، در این کنفرانس دو روزه بیش از ۱۴ سخنرانی علمی، ۴ پنل تخصصی، ۴ کارگاه آموزشی و پنل ارائه مقالات پژوهشی برگزار شده بود. در این گردهمایی بزرگ دوروزه، سخنرانان، میهمان­ها و مشارکت­ کنندگانی از کشورهای ایران، هنگ­ کنگ، افغانستان، پاکستان، عراق، هلند، اسپانیا، آلمان، آمریکا و کانادا شرکت داشتند. در پایان از مقالات برگزیده تجلیل شد و جوایزی به آن­ها تعلق گرفت؛ به علاوه از حامیان کنفرانس تقدیر به عمل آمد.

icsm-2016

تقدیر از پروفسور سومپک سو

دیدگاه ها