نمایش نوار ابزار

استراتژی و موفقیت سازمان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

برشی از مقدمه کتاب «اوج گیری: قواعد سه گانه تفکر استراتژیک پیشرفته» با ترجمه دکتر نادر سیدکلالی

دفعه بعدی که شنیدید فردی اقتصاد یا بادهای مخالف را به‏ عنوان مسبب عملکرد ضعیف سازمانش ملامت می‏ کند، تبسمی کنید و آیینه ‏ای به دستش بدهید [تا مسبب اصلی عملکرد ضعیف سازمانش را در آن ببیند]. اگر زمانی که اوضاع بر وفق مراد است، اعتبار موفقیت‌ها را برای خودتان مصادره می ‏کنید، پس باید وقتی کارها خوب پیش نمی ‏روند هم خودتان پاسخگو باشید. این پاسخگویی با استراتژی شما آغاز می ‏شود. وزیر پیشین خزانه‏ داری ایالات متحده آمریکا به‌درستی گفته بود: «شرکت‏های بزرگ عذر و بهانه نمی ‏آورند؛ بهانه‌هایی مانند اینکه عملکرد ضعیفشان به‏ خاطر اوضاع نامناسب اقتصادی بوده است یا قیمت‏ها خوب نبوده ‏اند. این شرکت‏ ها در هر شرایطی خوب عمل می‌کنند.»

پژوهش‌ها نشان می‌دهد هنگامی که تصمیمات ضعیفی در خصوص استراتژی اتخاذ می‌گردد و سازمان دچار افتِ درآمدی می‏شود، عملکرد ضعیف به‏ طور متوسط تا بیش از ۱۰ سال ادامه پیدا می ‏کند. متأسفانه این دوره طولانیِ عملکرد ضعیف می‏تواند به ورشکستگی بیانجامد. پژوهش‌ها در خصوص ۷۵۰ مورد ورشکستگی در دوره‌ای ۲۵ ساله نشان دادند که عامل اصلی این ورشکستگی‏ها «استراتژی بد» بوده است. علیرغم باور رایجی که وجود دارد، پژوهشگران علت ناکامی‏ها را در نواقصی دیده‏اند که در خود استراتژی‌ها وجود داشته است و نه در اجرای ضعیف استراتژی‏ها. بنابراین مهم است که در ساختن استراتژی‏ها مهارت داشته باشیم.

استراتژی عالی توسط استراتژیست‏ های عالی خلق می‏شود. استراتژی عالی به‌طور جادویی از کاربرگ‏های اکسل یا ارائه‏‏ های استادانه پاورپوینت ایجاد نمی‏گردد، بلکه از مدیرانی نشأت می‏گیرد که می‏توانند استراتژیک بیاندیشند. فیلیپو پاسِرینی[۱]، رئیس خدمات تجاری جهانی و معاون اطلاعاتی شرکتِ پروکتِر اَند گَمبِل[۲] در مجله وال استریت ژورنال[۳] چنین اذعان می‌کند:

این روزها داشتن استراتژی‏های درست در زمان و مکان مناسب حیاتی‏ تر از پیش شده است. اکنون اتخاذ استراتژی‏های درست خیلی اهمیت دارد، چرا که اگر اشتباه کنید، در عرض چند ماه از خط خارج خواهید شد. در گذشته برای اینکه دریابید اشتباه کرده‌اید، لااقل چندسالی فرصت داشتید. اما امروزه اگر استراتژی‌های درستی نداشته باشید، در عرض سه تا شش ماه دچار مشکلات بزرگی خواهید شد.

sterategy

 

[۱] Filippo Passerini

[۲] Procter & Gamble

[۳] Wall Street Journal

دیدگاه ها