نمایش نوار ابزار

اوج گیری تفکر

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

تفکر استراتژیک زمانی محقق می شود که سطح تفکر ما اوج بگیرد …

اوج گرفتن

اوج گرفتن به معنای رشد کردن یا ترقی یافتن به رتبه یا سطح فکری بالاتر است. به قطع یقین بالگرد مناسب ترین و چابک ترین وسیله ای است که می توان از آن برای بالا بردن فردی به ارتفاعات استفاده کرد. برخلاف وسایل نقلیه هوایی با بال های ثابت (هواپیماها)، بالگردها می توانند در جایی ثابت تا مدت ها در هوا معلق بمانند، حال می خواهد در ارتفاع چند متری از زمین باشد یا در بلندای ۱۰،۰۰۰ متری.

elevate

چالش

یکی از بزرگترین چالش هایی که مکرراً از مدیران عامل و مدیران منابع انسانی می شنوم، این است که ما «نیاز به اوج گیری سطح تفکر مدیران مان داریم.» در حقیقت آن ها می خواهند بگویند که مدیران باید قادر باشند تفکرشان را از سطح تاکتیکی عملیات روزمره به سطح بالاتری ارتقا دهند؛ در این سطح بالاتر است که می توانند دیدگاه شان را طوری گسترش دهند که بتوانند نحوه جور شدن عناصر محوری کسب و کارشان با یکدیگر را درک کنند و ارزش بالاتری را برای مشتریان به ارمغان آورند. چالش زمانبر اوج گرفتن در تفکر یک فرد، از طریق پیمایشی که توسط شرکت اکونومیست اینتلیجنس یونیت انجام گرفته، تأیید شده است. این پیمایش نشان می دهد که ۶۴% از مدیران شرکت های با عملکرد پایین معتقدند که ما «به قدری درگیر جنگیدن با مسائل روزمره هستیم که فرصت نمی کنیم گامی به عقب بگذاریم و ماجرا را از دوردست تر نظاره کنیم

چابکی

بالگرد چابکی لازم برای پرواز در نواحی پرتراکم مانند شهرهای پر از آسمان خراش را دارد و همچنین قادر است به نواحی دوردستی برود که با هیچ وسیله دیگری قابل دسترسی نیست، مانند قله کوه ها. این قابلیت ها، بالگرد را به چنان وسیله همه کاره ای تبدیل می کند که نظیر آن را نمی توان یافت. این همه کاره بودن به معنای کارکردهای مختلف برای بالگرد است؛ از حمل و نقل درمانی اورژانسی گرفته تا حملات هوایی توسط نیروهای نظامی. همان طور که جیمز چایلز نوشته است: «از میان همه پرندگان، پستانداران بالدار و حشرات، تنها تعداد بسیار معدودی هستند که دارای مهارت ایستادن در هوا و پس و پیش رفتن در آن وضعیت می باشند؛ با این اوصاف، هر چیزی که دارای چنین قابلیتی باشد جانوری کمیاب است.» رهبران کسب وکار نیز به چابکی احتیاج دارند- چابکی ذهنی. چابکی ذهنی، رهبران را قادر می سازد تا با وجود تراکم شدید اطلاعاتی که به شکل ایمیل ها، گزارشات و جلسات جلوه می کند، بتوانند به خوبی بیاندیشند تا قادر به اتخاذ تصمیمات درست گردند.

به نقل از کتاب اوج گیری: قواعد سه گانه تفکر استراتژیک پیشرفته با ترجمه دکتر نادر سیدکلالی

دیدگاه ها