نمایش نوار ابزار

واقعیت افزوده در بانکداری

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 2.3]

نویسندگان: نادر سیدکلالی، کامیار رئیسی ­فر

نوآوری در خدمات بانکی از طرق گوناگونی می ­تواند به بهبود عملکرد سازمانی منجر شود. امروزه استراتژی نوآوری بانک ­ها ابعاد بسیار پیچیده­ ای به خود گرفته است. یکی از نوآوری­ های جدید صنعت خدمات مالی بهره ­گیری از فناوری واقعیت افزوده در بانکداری است. در بانکداری از این فناوری استفاده‏ های متعددی می ‏شود که در ادامه به چند مورد از آن­ها اشاره می‏ شود:

اطلاع از وضعیت حساب

یکی از رایج‏ ترین کاربردهای آن اطلاع از وضعیت حساب است. فرد ابتدا برنامه کاربردی واقعیت افزوده را دانلود و در گوشی هوشمند نصب می‏ کند. سپس با اجرای برنامه و ثبت مشخصات حساب‏ ها، در برنامه ثبت ‏نام می ‏کند. از آن پس، هر زمان که با استفاده از آن برنامه از طریق دوربین گوشی به تماشای کارت بانکی ‏اش بنشیند، اطلاعات جامعی در خصوص حسابش، از جمله مانده حساب، تراکنش ‏های اخیر و مواردی از این دست روی صفحه گوشی ‏اش نمایش داده می‏ شود.

mobile

مکان­ یابی دستگاه خودپرداز

مکان ‏یابی دستگاه خودپرداز یکی دیگر از امکانات واقعیت افزوده است. در چنین حالتی کافی است فرد برنامه کاربردی واقعیت افزوده را اجرا کند، و سپس گوشی را در جهت خاصی نگه دارد، نزدیک‏ ترین دستگاه خودپرداز به او نمایش داده می ‏شود. جالب اینکه در این وضعیت فرد می ‏تواند در خصوص خودپرداز اطلاعاتی نیز کسب کند.

makanyabi

مکان­یابی شعبه و نوبت­گیری

پیدا کردن نزدیک ترین و خلوت ‏ترین شعبه و نوبت ‏گیری آنلاین، یکی دیگر از امکانات واقعیت افزوده است. فرد، مثل مورد یافتن یک دستگاه خودپرداز، گوشی را در جهتی می ‏گیرد، و نزدیک‏ترین شعب به او نمایش داده می ‏شود. علاوه بر اطلاعات جغرافیایی، اطلاعاتی در خصوص تعداد افراد در صف در شعب، تعداد پرسنل، ساعت کار شعبه و یا حتی خدمات خاصی که برخی شعب ارائه می ‏کنند، نیز به او داده می ‏شود، و او می ‏تواند با برآورد زمان رسیدن به شعبه، شعبه ‏ای را که برایش مناسب‏ تر و خلوت‏ تر است انتخاب و آنلاین نوبت‏ گیری کند.

کسب اطلاع از خدمات بانکی

کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدماتی که در بورد بانک نصب شده نیز می ‏تواند از سایر امکانات واقعیت افزوده باشد. مشتری در طول زمان انتظارش در شعبه، بورد را می ‏بیند و توجهش به اطلاعیه ‏ای در خصوص خدمتی جدید (سپرده جدید، تسهیلات جدید، کانال ارتباطی جدید) جلب می‏ شود که لوگوی مربوط به برنامه واقعیت افزوده را روی خود دارد. کافی است فرد وارد برنامه گوشی‏ اش شود، دوربین گوشی را در مقابل اطلاعیه قرار دهد، عکس به سرور ارسال شود، و اطلاعات کامل‏ تری که حتی می‏ تواند در قالب فایل ویدیویی نیز باشد برای او ارسال می­ شود.

دیدگاه ها